Carrière in beweging - Nelleke

van Klantadviseur naar Teamleider Klantcontacten

Carrière in beweging - Nelleke

van Klantadviseur naar Teamleider Klantcontacten

Je talenten benutten en jezelf verder ontwikkelen. Meer uit jezelf halen. Binnen Woonstad kun je zelf zorgen voor een fijn werkleven. Jouw kennis en vaardigheden kun je ook voor andere functies en afdelingen inzetten. Nelleke vertelt hoe zij haar talent heeft ingezet en gebruik heeft gemaakt van de doorgroeimogelijkheden bij Woonstad Rotterdam.
‘’Na mijn studie Toerisme heb ik in de horeca, als stewardess en bij een bank gewerkt. Ik ben iemand van de praktijk: met en voor mensen werken en vooral doen. Toen onze kinderen werden geboren, stopte ik een tijdje met werken. Omdat ik toch thuis zat, ben ik rechten gaan studeren. In 2018 zocht ik werk en via een uitzendbureau ging ik bij Woonstad aan de slag als Klantadviseur op het KC. Een tijdelijke baan, want ik wilde ontdekken wat ik wilde doen met mijn studie rechten. Haha, dat liep anders, want ik werk hier nog steeds met veel plezier. De grootste verandering van de afgelopen jaren? Ik denk dat wij als Woonstad menselijker zijn geworden.’’

''Ik ben iemand van de praktijk: met en voor mensen werken en vooral doen.''

‘’Als Klantadviseur kon ik mensen helpen. Het was divers werk, want iedereen aan de telefoon was anders. In die tijd heb ik ook aan de balie bij Stadswonen gewerkt. Verder heb ik een zwangerschapsvervanging gedaan bij Juridische Zaken. Ik ontdekte dat mijn hart meer lag in het persoonlijke contact met mensen en niet in juridische stukken. Terug bij het KC werd mij gevraagd aan de slag te gaan met het verbeteren van de procedure voor klachtenbehandeling. Een leerzaam project. Wat mij de meeste voldoening gaf als Klantadviseur? Als ik het gesprek met een emotionele klant goed kon afronden. Door oprecht te luisteren en door te vragen kun je iemand tot rust brengen en de pijn eruit halen.’’

Werken binnen het Kennisteam

‘’In 2020 kreeg ik een vaste baan in het Kennisteam van het KC. Een team dat zorgt voor goed opgeleide klantadviseurs, verbeteren van (digitale) klantprocessen en een up-to-date kennissysteem. Iedereen van het KC moet genoeg ondersteuning en kennis hebben om zijn of haar werk goed te doen. De grootste verandering op het KC? De opleiding. In mijn tijd was het nog twee dagen één op één training en daarna direct aan de slag. Nu hebben we een basistraining van twee weken met veel meer ondersteuning én context van onze organisatie. Wie is Woonstad? Wat doen we? Met wie en hoe? Als je de klant centraal stelt, moet je voelen wat wij als bedrijf voor onze bewoners betekenen. Dan pas kun je het verschil maken.’’

Correct en actueel in Bapp

‘’Ons kennissysteem Bapp is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke informatiebron om klanten te helpen. Hierin staan de meeste klantvragen en de werkinstructies. Andere afdelingen zien het belang van Bapp: als hun informatie correct en actueel is, dan worden ze ontlast. Onze rol is ook veranderd: we escaleren als er iets misgaat. Dingen blijven niet sudderen, maar we kaarten dingen aan. Alleen samen kunnen we de klant echt helpen, dat besef is er.’’

Meeluistermomenten

‘’Ik waardeer ook de meeluistermomenten, waarin collega’s van andere afdelingen of nieuwe medewerkers met een Klantadviseur meeluisteren. Dat geeft zo veel inzichten. Wie is de klant? Wat is zijn of haar verhaal? Hoe doen we het? Waar laten we het liggen? Waarom is iemand boos? Bijzonder waardevol, omdat de verbazing of ergernis hoe de dingen bij ons lopen, kan leiden tot bruikbare verbeterpunten.’’

Kansen op ontwikkeling

‘’Sinds half september 2023 ben ik teamleider van 15 tot 20 medewerkers. Mijn aandachtspunt is het begeleiden en coachen van de nieuwkomers. Fijn dat ik deze kans kreeg. Als je echt iets wilt en gemotiveerd bent, dan is er binnen Woonstad super veel mogelijk. Dit zie je ook aan het aantal medewerkers dat vanaf het KC doorstroomt naar de rest van de organisatie. De brede kennis die medewerkers in het KC opdoen, is heel waardevol. In mijn nieuwe rol kan ik mezelf blijven ontwikkelen via cursussen en opleidingen. Ik krijg begeleiding van een ervaren buddy en heb veel aan de gesprekken met de andere teamleiders.’’

Mooi opgeknapt

‘’Als geboren Zeeuwse woon ik nu 19 jaar in Rotterdam. Het was even wennen, maar sinds ik Rotterdam op de fiets ben gaan ontdekken, zie ik elke dag weer de schoonheid van de stad. Ik ben trots op ons werk als ik zie hoe gebouwen en buurten zijn opgeknapt. Ja, en dan weet ik ook dat mensen mij boos belden, omdat hun woongebouw werd gesloopt. Als je jaren ergens woont, dan is die verandering moeilijk, dat begrijp ik. Maar uiteindelijk maak je bewoners blij met een goede fundering, een prettig huis en fijne buurt.’’
Je talenten benutten en jezelf verder ontwikkelen. Meer uit jezelf halen. Binnen Woonstad kun je zelf zorgen voor een fijn werkleven. Jouw kennis en vaardigheden kun je ook voor andere functies en afdelingen inzetten. Nelleke vertelt hoe zij haar talent heeft ingezet en gebruik heeft gemaakt van de doorgroeimogelijkheden bij Woonstad Rotterdam.
‘’Na mijn studie Toerisme heb ik in de horeca, als stewardess en bij een bank gewerkt. Ik ben iemand van de praktijk: met en voor mensen werken en vooral doen. Toen onze kinderen werden geboren, stopte ik een tijdje met werken. Omdat ik toch thuis zat, ben ik rechten gaan studeren. In 2018 zocht ik werk en via een uitzendbureau ging ik bij Woonstad aan de slag als Klantadviseur op het KC. Een tijdelijke baan, want ik wilde ontdekken wat ik wilde doen met mijn studie rechten. Haha, dat liep anders, want ik werk hier nog steeds met veel plezier. De grootste verandering van de afgelopen jaren? Ik denk dat wij als Woonstad menselijker zijn geworden.’’

''Ik ben iemand van de praktijk: met en voor mensen werken en vooral doen.''

‘’Als Klantadviseur kon ik mensen helpen. Het was divers werk, want iedereen aan de telefoon was anders. In die tijd heb ik ook aan de balie bij Stadswonen gewerkt. Verder heb ik een zwangerschapsvervanging gedaan bij Juridische Zaken. Ik ontdekte dat mijn hart meer lag in het persoonlijke contact met mensen en niet in juridische stukken. Terug bij het KC werd mij gevraagd aan de slag te gaan met het verbeteren van de procedure voor klachtenbehandeling. Een leerzaam project. Wat mij de meeste voldoening gaf als Klantadviseur? Als ik het gesprek met een emotionele klant goed kon afronden. Door oprecht te luisteren en door te vragen kun je iemand tot rust brengen en de pijn eruit halen.’’

Stad mooier maken

‘’Op mijn 26e kwam Woonstad Rotterdam in beeld. Ik had een woning gekocht van Woonstad en de organisatie sprak me aan. Ik solliciteerde naar de functie van Inkoopadviseur in het team van het toenmalige Service Bureau Techniek. Als geboren en getogen Rotterdammer was mijn drijfveer dat ik de stad beter en mooier wilde maken.’’

Werken binnen het Kennisteam

‘’In 2020 kreeg ik een vaste baan in het Kennisteam van het KC. Een team dat zorgt voor goed opgeleide klantadviseurs, verbeteren van (digitale) klantprocessen en een up-to-date kennissysteem. Iedereen van het KC moet genoeg ondersteuning en kennis hebben om zijn of haar werk goed te doen. De grootste verandering op het KC? De opleiding. In mijn tijd was het nog twee dagen één op één training en daarna direct aan de slag. Nu hebben we een basistraining van twee weken met veel meer ondersteuning én context van onze organisatie. Wie is Woonstad? Wat doen we? Met wie en hoe? Als je de klant centraal stelt, moet je voelen wat wij als bedrijf voor onze bewoners betekenen. Dan pas kun je het verschil maken.’’

Correct en actueel in Bapp

‘’Ons kennissysteem Bapp is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke informatiebron om klanten te helpen. Hierin staan de meeste klantvragen en de werkinstructies. Andere afdelingen zien het belang van Bapp: als hun informatie correct en actueel is, dan worden ze ontlast. Onze rol is ook veranderd: we escaleren als er iets misgaat. Dingen blijven niet sudderen, maar we kaarten dingen aan. Alleen samen kunnen we de klant echt helpen, dat besef is er.’’

Meeluistermomenten

‘’Ik waardeer ook de meeluistermomenten, waarin collega’s van andere afdelingen of nieuwe medewerkers met een Klantadviseur meeluisteren. Dat geeft zo veel inzichten. Wie is de klant? Wat is zijn of haar verhaal? Hoe doen we het? Waar laten we het liggen? Waarom is iemand boos? Bijzonder waardevol, omdat de verbazing of ergernis hoe de dingen bij ons lopen, kan leiden tot bruikbare verbeterpunten.’’

Kansen op ontwikkeling

‘’Sinds half september 2023 ben ik teamleider van 15 tot 20 medewerkers. Mijn aandachtspunt is het begeleiden en coachen van de nieuwkomers. Fijn dat ik deze kans kreeg. Als je echt iets wilt en gemotiveerd bent, dan is er binnen Woonstad super veel mogelijk. Dit zie je ook aan het aantal medewerkers dat vanaf het KC doorstroomt naar de rest van de organisatie. De brede kennis die medewerkers in het KC opdoen, is heel waardevol. In mijn nieuwe rol kan ik mezelf blijven ontwikkelen via cursussen en opleidingen. Ik krijg begeleiding van een ervaren buddy en heb veel aan de gesprekken met de andere teamleiders.’’

Mooi opgeknapt

‘’Als geboren Zeeuwse woon ik nu 19 jaar in Rotterdam. Het was even wennen, maar sinds ik Rotterdam op de fiets ben gaan ontdekken, zie ik elke dag weer de schoonheid van de stad. Ik ben trots op ons werk als ik zie hoe gebouwen en buurten zijn opgeknapt. Ja, en dan weet ik ook dat mensen mij boos belden, omdat hun woongebouw werd gesloopt. Als je jaren ergens woont, dan is die verandering moeilijk, dat begrijp ik. Maar uiteindelijk maak je bewoners blij met een goede fundering, een prettig huis en fijne buurt.’’

Mis nooit meer een vacature! 

Stel een job alert in. Wij laten het je gelijk weten als er een vacature vrijkomt die past bij jouw wensen.