Verhaal Delphin Vliet

Medewerker Dagelijks Onderhoud

Verhaal Delphin

Delphin Vliet

Medewerker Dagelijks Onderhoud

Marianne Walbeek Bewonersbegeleiding Projecten
Op zoek naar een bijbaan vond de 25-jarige Delphin veel meer dan alleen werkervaring. Naast zijn studie werkt hij inmiddels anderhalf jaar als Medewerker Dagelijks Onderhoud bij Woonstad Rotterdam. Een functie waarin hij écht iets kan betekenen voor een ander. “Empathie is heel belangrijk. Uiteindelijk willen bewoners vooral gehoord en begrepen worden.” 

Kansen grijpen

Tijdens zijn zoektocht naar een bijbaan nam Delphin uit eigen initiatief contact op met Woonstad Rotterdam. Met succes: inmiddels werkt hij drie dagen per week als opzichter bij het team Dagelijks Onderhoud. “Ik was op zoek naar een rol die aansloot bij mijn studie Vastgoedkunde. Want waarom wachten tot na je diploma? Eerder liep ik al eens stage bij een makelaar maar ik miste het sociale aspect. Ik hou van praten met mensen, luisteren naar hun verhaal. Bij Woonstad kreeg ik die kans en greep ik ‘m met beide handen aan.”  

Niet snel bang

“Mijn werkdagen zijn allesbehalve voorspelbaar. Soms begin ik met teamoverleg of administratieve taken, maar voor je het weet belt er een bewoner over zaken als een lekkage of zelfs brand. Dan sta je meteen buiten." Delphin bezoekt huurders, schakelt met aannemers en monteurs, en is het aanspreekpunt voor bewoners. Soms zelfs in heftige situaties. "Een bewoner werkte niet mee, werd agressief en kwam boos verhaal halen op kantoor. Doordat ik rustig bleef en de tijd nam om alles goed uit te leggen, kalmeerde hij uiteindelijk toch. Onlangs ben ik weer bij hem langs geweest en stond hij met een glimlach voor me.”
“Ik ben niet snel bang en blijf vaak rustig en duidelijk. Uiteindelijk willen bewoners gehoord worden. Vaak zit het 'm niet eens in de lekkage of schimmel, maar in het gevoel dat ze serieus worden genomen." 

Taart en knuffels

Wat zijn werk voor Delphin bijzonder maakt? "Het klinkt cliché, maar het is echt zo: ik ben blij als ik een probleem voor een bewoner heb opgelost.” Zo herinnert hij zich een bewoonster in Rotterdam-Zuid. "Ze had al tijden last van vocht en schimmel, en voelde zich niet serieus genomen. Ik ben bij haar langs geweest, heb de situatie bekeken en de juiste mensen ingeschakeld. Uiteindelijk hebben we het probleem opgelost. Als extraatje hebben we ook nog haar kast laten stuccen. Ze was zó blij: ik kreeg een bedankbrief, een stuk taart én een knuffel. Dat vergeet je niet." 

Zin om te werken 

Delphin werkt in een team van acht collega’s met verschillende rollen: van opzichters tot caseregisseurs en medewerkers die zich bezighouden met huurcommissie-zaken. “De sfeer is eigenlijk altijd goed. Daarnaast vind ik het leuk dat er bij Woonstad jaarlijks meerdere uitjes worden georganiseerd en dat je een opleidingsbudget krijgt om jezelf te blijven ontwikkelen. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik altijd zin heb om naar m’n werk te gaan.” 
"Ik zou graag bij Woonstad willen blijven na mijn studie en op termijn lijkt een managementfunctie me geweldig. Ik ben ervan overtuigd dat als je je ergens 100% voor inzet en kansen durft te grijpen, alles mogelijk is. Zo ben ik ook hier terecht gekomen. Gewoon ervoor gaan, sollicitaties uitsturen en mogelijkheden zien. Daar geloof ik echt in." 

Empathie en een luisterend oor

Wat voor type collega past volgens Delphin goed in deze rol? "Als je houdt van afwisseling en het leuk vindt om een traject van begin tot eind te begeleiden, dan zit je hier goed. Je hoeft echt niet alles al te kunnen – technische kennis kun je leren. Maar luisteren en empathie zijn belangrijk: niet meteen naar een oplossing rennen, maar echt horen wat iemand zegt. Dáár zit het verschil." 
Op zoek naar een bijbaan vond de 25-jarige Delphin veel meer dan alleen werkervaring. Naast zijn studie werkt hij inmiddels anderhalf jaar als Medewerker Dagelijks Onderhoud bij Woonstad Rotterdam. Een functie waarin hij écht iets kan betekenen voor een ander. “Empathie is heel belangrijk. Uiteindelijk willen bewoners vooral gehoord en begrepen worden.” 

Kansen grijpen 

Tijdens zijn zoektocht naar een bijbaan nam Delphin uit eigen initiatief contact op met Woonstad Rotterdam. Met succes: inmiddels werkt hij drie dagen per week als opzichter bij het team Dagelijks Onderhoud. “Ik was op zoek naar een rol die aansloot bij mijn studie Vastgoedkunde. Want waarom wachten tot na je diploma? Eerder liep ik al eens stage bij een makelaar maar ik miste het sociale aspect. Ik hou van praten met mensen, luisteren naar hun verhaal. Bij Woonstad kreeg ik die kans en greep ik ‘m met beide handen aan.”  

Niet snel bang 

“Mijn werkdagen zijn allesbehalve voorspelbaar. Soms begin ik met teamoverleg of administratieve taken, maar voor je het weet belt er een bewoner over zaken als een lekkage of zelfs brand. Dan sta je meteen buiten." Delphin bezoekt huurders, schakelt met aannemers en monteurs, en is het aanspreekpunt voor bewoners. Soms zelfs in heftige situaties. "Een bewoner werkte niet mee, werd agressief en kwam boos verhaal halen op kantoor. Doordat ik rustig bleef en de tijd nam om alles goed uit te leggen, kalmeerde hij uiteindelijk toch. Onlangs ben ik weer bij hem langs geweest en stond hij met een glimlach voor me.” 
“Ik ben niet snel bang en blijf vaak rustig en duidelijk. Uiteindelijk willen bewoners gehoord worden. Vaak zit het 'm niet eens in de lekkage of schimmel, maar in het gevoel dat ze serieus worden genomen."

Taart en knuffels 

Wat zijn werk voor Delphin bijzonder maakt? "Het klinkt cliché, maar het is echt zo: ik ben blij als ik een probleem voor een bewoner heb opgelost.” Zo herinnert hij zich een bewoonster in Rotterdam-Zuid. "Ze had al tijden last van vocht en schimmel, en voelde zich niet serieus genomen. Ik ben bij haar langs geweest, heb de situatie bekeken en de juiste mensen ingeschakeld. Uiteindelijk hebben we het probleem opgelost. Als extraatje hebben we ook nog haar kast laten stuken. Ze was zó blij: ik kreeg een bedankbrief, een stuk taart én een knuffel. Dat vergeet je niet." 

Zin om te werken

Delphin werkt in een team van acht collega’s met verschillende rollen: van opzichters tot caseregisseurs en medewerkers die zich bezighouden met huurcommissie-zaken. “De sfeer is eigenlijk altijd goed. Daarnaast vind ik het leuk dat er bij Woonstad jaarlijks meerdere uitjes worden georganiseerd en dat je een opleidingsbudget krijgt om jezelf te blijven ontwikkelen. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik altijd zin heb om naar m’n werk te gaan.” 
"Ik zou graag bij Woonstad willen blijven na mijn studie en op termijn lijkt een managementfunctie me geweldig. Ik ben ervan overtuigd dat als je je ergens 100% voor inzet en kansen durft te grijpen, alles mogelijk is. Zo ben ik ook hier terecht gekomen. Gewoon ervoor gaan, sollicitaties uitsturen en mogelijkheden zien. Daar geloof ik echt in." 

Empathie en een luisterend oor 

Wat voor type collega past volgens Delphin goed in deze rol? "Als je houdt van afwisseling en het leuk vindt om een traject van begin tot eind te begeleiden, dan zit je hier goed. Je hoeft echt niet alles al te kunnen – technische kennis kun je leren. Maar luisteren en empathie zijn belangrijk: niet meteen naar een oplossing rennen, maar echt horen wat iemand zegt. Dáár zit het verschil." 

Mis nooit meer een vacature! 

Stel een job alert in. Wij laten het je gelijk weten als er een vacature vrijkomt die past bij jouw wensen.